نوکارجو هستید؟ شش فرصت کلیدی افراد تازه کار را بشناسید و از آن‌ها بهره ببرید!

هر نوکارجو یا فرد تازه کار چه چیزهایی را باید بداند؟

در گفت‌وگو با افرادی که تازه از تحصیل فارغ شده‌اند و در سدد ورود به بازار کارند، انواع و اقسام اضطراب را می‌توان مشاهده کرد. نوکارجو ها و افراد تازه کار و به طور کلی افرادی که به تازگی می‌خواهند مسیر شغلی خود را آغاز کنند، با یک موقعیت ناشناخته و شاید ترسناک مواجه‌اند که از چندوچون آن خبر و اطلاع دقیقی ندارند. ورود به دنیای حرفه‌ای ممکن است دشوار باشد و اگر حواس‌مان نباشد، هیچ بعید نیست که شروع قدرتمندی نداشته باشیم.

اما بگذارید خیال‌تان را راحت کنم: شما به عنوان یک نوکارجو ; از جهات مختلفی از افراد دارای تجربه‌ی کاری در موقعیت بهتری قرار دارید. در ادامه به شش فرصت کلیدی که مسیر کاری را برای‌تان هموارتر می‌کند اشاره کردیم، به امید آن‌که بتوانید مسیر شغلی و حرفه‌ای‌تان را با هزینه و استرس کمتری طی کنید.


۱. شما برای سازمان‌ها ارزشمندید

بسیاری از سازمان‌ها برای توسعه‌ی منابع انسانی خود را به جذب و استخدام افراد نوکارجو می‌گذارند، چرا که میزان وفاداری و ماندگاری این دسته از نیروهای انسانی به مراتب بیشتر از افراد مجرب است.

شما به عنوان فردی که سابقه و تجربه کاری ندارید، میل و زمینه‌ی بیشتری برای یادگیری مهارت‌های مورد نیاز سازمان‌تان را دارید. اتفاقی که در افراد با دارای تجربه‌های پراکنده و یا منسجم، کمتر به وجود می‌آید.

کسب‌وکارها علاقه دارند که نیروی انسانی یک‌دست، متحد و با کیفیتی در اختیار داشته باشند که گاهی این هدف با جذف نیروهای مجرب به‌دست نمی‌آید. راه‌حل آن است که شرکت خود دست به‌کار پروش نیروی انسانی متخصص بزند و تلاش کند و با کمک گرفتن از افراد نوکارجو، تیم مورد نیاز خود را تشکیل دهد.

از همین رو، شما به عنوان فردی با تجربه‌ی محدود، برای کسب‌وکاری که به آن وارد شده‌اید ارزشمندید و بناست که در میان‌مدت به سمت بلندمدت ارزش‌های مشترک بسیاری را خلق کنید. از این فرصت و امکان، نهایت استفاده را ببرید و تلاش کنید خود را همسو با انتظارات سازمان پرورش دهید. هیچ کسب‌وکاری نیست که قدر نیروی وفادار و متخصص خود را نداند.


۲. شما ریسک کمتری برای سازمان‌ها دارید

به عنوان یک نوکارجو و کسی که به تازگی مسیر شغلی خود را آغاز کرده، احتمالا اولین فیش‌های حقوقی‌تان چندان اعداد جذاب و بزرگی را به شما نشان نمی‌دهد. البته که نباید از این موضوع چندان نگران و ناراحت باشید، چرا که در ابتدای این مسیر قرار دارید و فرصت‌های بسیاری برای افزودن به تعداد صفرهای انتهای رقم دریافتی‌تان وجود دارد!

با توجه به این‌که هزینه‌ی شما برای سازمان به نسبت نیروهای قدیمی و با تجربه‌تر کمتر است، طبعا ریسک کمتری را هم متوجه سازمان می‌کنید. البته ریسکی که شرکت‌ها با استخدام افراد نوکارجو متحمل می‌شوند محدود به هزینه حقوق و دستمزد نیست و طیف وسیع‌تری را شامل می‌شود. مثلا اگر در لایه‌ی مهارت‌های نرم دچار کاستی باشید، ممکن است آسیب‌هایی را در سازمان پدید آورید.

با این حال، هزینه‌ی ریالی و مستقیمی که به شما پرداخت می‌شود، یکی از پارامترهای کلیدی در تشکیل حلقه‌ی ریسک است. پس چندان نگران نباشید! به فراخور ریسک کمتری که به سازمان تحمیل می کنید، انتظارات کمتری هم از شما وجود دارد و مهمتر از آن، زمان بیشتری برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های‌تان در اختیار دارید.


۳. سرعت رشد شما بالاتر از باتجربه‌هاست

یک نوکارجو به معنای واقع کلمه از نقطه‌ی صفر آغاز می‌کند، این در حالی‌ست که سایر همکاران شما که ممکن است بین یک تا چندسال سابقه‌ی کاری داشته باشند، بخشی از مسیر را پیش‌تر طی کرده‌اند. این تفاوت در عمل موجب می‌شود که شما نسبت به سایر همکاران، حتی نفرات کلیدی و یا قدیمی، شتاب بیشتری در پیشرفت شغلی داشته باشید.


۴. شما مجاز به اشتباه کردن هستید

شما به عنوان فردی تازه کار نه تنها به تازگی با جهان کسب‌وکار آشنا شدید، بلکه تجربه‌ی حضورتان نیز در سازمان کمتر از باقی نفرات است. خطا و اشتباه، امری طبیعی و انسانی‌ست و هیچ‌کس از شما انتظار ندارند که صد در صد اقدام‌های‌تان بی‌خطا پیش بورد. در یک سازمان سالم، امکان خطا برای همه‌ی پرسنل وجود دارد، اما برای افراد نوکارجو این امکان بیشتر از بقیه محیاست.

البته، اشتباه و خطا از سر کمبود تجربه با خطا بخاطر بی‌مبالاتی دو مساله‌ی مستقل از هم‌اند و باور کنید که به خوبی و به سرعت خود را نمایان می‌کند.

پس در ابتدای کار خود، خود را بابت خطاهای کاری شماتت نکنید و بدانید که اشتباه در مسیر یادگیری و احاطه یافتن بر کار، بخشی طبیعی و غیرقابل اجتناب است. تنها لازم است که از تکرار خطاهای پیشین جلوگیری بکنید و از هر خطا یک یادگیری تازه برای خود بسازید.


۵. امکان یادگیری برای شما مهیاتر است

به طور معمول شرکت‌ها فرصت‌های آموزش و یادگیری بیشتری برای افراد تازه کار در نظر می‌گیرند. آن‌ها می‌دانند که مهارت‌های عملی شما هنوز فرصت شکوفایی پیدا نکرده و به یادگیری و البته زمان برای رشد نیاز دارد. پس با در نظر گرفتن این مهم، امکانات لازم را برای یادگیری و توسعه‌ی مهارت‌های‌تان را فراهم می‌کنند.

سعی کنید از ماه‌های نخستین کار خود، نهایت استفاده را از این موقعیت داشته باشید. اگر دوره‌ی کارورزی و یا آموزش ضمن خدمت برای‌تان در نظر گرفته شده است، حداکثر دقت را در فراگیری داشته باشید. این دوره/فرصت، احتمالا تا پایان عمر کاری‌تان دوباره تکرار نخواهد شد!

اگر به عنوان فردی تازه کار در نسل زد قرار دارید، خوشحال باشید! تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد افراد متعقل به نسل هزاره با سرعت بیشتری نسبت به نسل‌های پیشین خود به مهارت‌های جدید مسلط می‌شوند!


۶. فرصت‌های بیشتری برای‌تان وجود دارد

در نهایت، این نخستین تجربه‌ی کاری شماست. ممکن است به طور کلی در انتخاب محل کار خود درست عمل نکرده باشید و یا شرکتی که در آن مشغول شدید، بهترین گزینه برای‌تان نباشد. اگر به این نقطه رسیدید، خود را سرزنش و ملامت نکنید. شما پیش از این تجربه شغلی، گزینه‌ی دیگری برای مقایسه در اختیار نداشتید و اگر در همین کسب‌وکار مشغول به‌کار نمی‌شدید، نمی‌توانستید معیارهای خود را برای یافتن شغل و کار مطلوب دقیق کنید.

در هر سازمانی که مشغول به‌کار شدید، حداقل ۶ ماه به خود زمان تجربه‌آموزی بدهید. برای یک نوکارجو این زمان می‌تواند تا یک سال نیز ادامه یابد. مطمئن باشید، مستقل از مهارت‌های تخصصی، دستاوردهای بسیاری در این بازه برای‌تان به ارمغان می‌آورد که ثمره‌اش را در سال‌های کاری بعدی‌تان خواهید چشید.

امتیاز بدهید!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share