روز منابع انسانی در ایران و چند پیشنهاد برای تیم‌های منابع انسانی

روز منابع انسانی

روز منابع انسانی را که در گوگل جستجو کنید، با حجم انبوهی از پیام‌های تبریک مواجه می‌شوید که مدیران کل دولتی و بعضا خصوصی در رسانه‌های مختلف منتشر کرده‌اند و از اهمیت این روز و تاریخ گفتند. اگر روی چندتایی از این لینک‌ها هم کلیک کنید، با متونی تکراری و کپی پیست شده روبرو می‌شوید که فقط نام مدیر و سازمان تحت امرش تغییر پیدا کرده است.

روز ملی منابع انسانی که از چند سال پیش و در تاریخ ۲۵ فروردین (روز عطار نیشابوری) گرامی داشته می‌شود، بیش از آن‌که موعدی برای تأمل درباره‌ی نقش و اهمیت این بخش از سازمان‌ها باشد، به بهانه‌ای برای نشر رپرتاژ بدل شده است.


خوشبختانه در سال جاری، کسب‌وکارهای بخش خصوصی، بیشتر از همیشه به این موعد زمانی روی خوش نشان دادند و با شیوه‌های جذاب‌تر، واقعی‌تر و صمیمی‌تر، این روز را به همکاران تیم منابع انسانی خود تبریک گفته‌اند.

استارتاپ‌های حوزه منابع انسانی ابتکار عمل را در این خصوص به دست گرفته و با تولید محتوا درباره‌ی نقش و اهمیت منابع انسانی، بر تبیین اهمیت این بخش از کسب‌وکارها پرداختند. شاید همین تاریخ بتواند فرصت مناسبی برای بازتعریف و بهبود جایگاه منابع انسانی در سازمان‌ها باشد.


چند پیشنهاد برای گرامیداشت روز منابع انسانی

عرض تبریک و درج خبر تبریک روز منابع انسانی اقدام‌های اشتباهی نیست، اما به نظر کافی نیز نمی‌آید. آن‌چه در ادامه می‌آید، پیشنهادهای کارگاه به کارشناسان و مدیران منابع انسانی برای بهبود جایگاه این حرفه در دل سازمان‌هاست. امید که در سال‌های آتی، همه‌مان با درک و شناختی بهتر نسبت به این موقعیت حساس و کارا در کسب‌وکارهای مختلف صحبت کنیم.

گزارشی از عملکردمان ارائه کنیم

در تیم‌های بازاریابی، انتشار گزارش‌های دوره‌ای مرسوم است و شرکت‌های مختلف، هرساله آماری از دستاوردهای خود منتشر می‌کنند که عموما از دل تیم‌های مارکتینگ بیرون می‌آید. بد نیست تیم‌های منابع انسانی نیز دست به‌کار شده و هرساله گزارشی از عملکرد و دستاوردهای‌شان را به اشتراک بگذارند.

گزارش منابع انسانی دیجی کالا شاید مثال و نمونه‌ی خوبی برای الگوبرداری باشد. انتشار گزارش منابع انسانی نه تنها بهبود برند کارفرمایی سازمان‌مان کمک می‌کند، که می‌تواند موجبی برای ایجاد فهم بهتر عملکرد تیم منابع انسانی در سازمان شود.


برنامه‌ی پیش روی‌مان را توضیح دهیم

یکی از انتقادات ثابت پرسنل سازمان‌ها به تیم‌های منابع انسانی، نشناختن روندها و برنامه‌های‌شان است. برای بسیاری از کارکنان، برنامه و اهداف تیم منابع انسانی ملموس نیست و همین منجر به ایجاد فاصله میان ایشان و تیم سرمایه‌های انسانی سازمان می‌شود.

شاید بد نباشد در روز منابع انسانی، چشم‌انداز سال پیش روی‌تان را با همکاران به اشتراک بگذارید و با در نظر گرفتن ملاحظات سازمانی، مقداری داده به ایشان بدهید.


جلسه گفتگوی عمومی برگزار کنید

چه خوش‌مان بیاید و چه نه، در بیشتر سازمان‌ها، فاصله‌ی زیادی بین تیم منابع انسانی با سایر بخش‌ها وجود دارد. همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، کم نیستند نیروهایی که از ماهیت تیم منابع انسانی، وظایف و کارکردهای‌اش مطلع نیستند و تمام حُسن وجودش را به در استخدام و اخراج خلاصه می‌دانند.

در گفتگویی که با محمد شهرمیانی داشتیم، به تفصیل درباره‌ی دلایل پدید آمدن این موقعیت گفتگو کردیم. شاید بد نباشد که ساعتی از روز منابع انسانی را به گفتگو درباره‌ی ماهیت منابع انسانی و اهدافش اختصاص دهیم و با ایجاد فضایی آزاد، به همکاران‌مان اجازه دهیم که سوالات‌شان را بپرسند و شناخت بهتری از نقش و کارمان به دست آورند.


پادکست کارگاه کمک می‌کند که مسیر شغلی خود را حرفه‌ای طی کنید و حوزه‌ی منابع انسانی را بهتر بشناسید. با دنبال کردن کارگاه در کست‌باکس، اولین نفری باشید که از انتشار گفتگوی تازه مطلع می‌شوید. راهنمای استفاده از کست باکس

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share