شکایت از آمازون در دادگاه تجدید نظر به اتهام رعایت نکردن ایمنی در محل کار رد شد

آمازون

آمازون بالاخره پس از سال‌ها قرار گرفتن در معرض انتقاد و اتهام در زمینه رعایت نکردن ایمنی در محل کار اخیرا برنده دادگاه اعلام شد. به گزارش Reuters، دادگاه تجدیدنظر ایالت نیویورک بار دیگر شکایت «لتیتیا جیمز» (Letitia James)، دادستان کل ایالت را از شرکت تجارت الکترونیک آمازون بررسی و آن را رد کرد.

این شکایت‌نامه براساس کوتاهی شرکت یاد شده در اعمال نکردن اقدامات محافظتی کافی در محل کار و کوتاهی در مراقبت از هزاران نفر از کارکنان خود در برابر کرونا در ۲ مرکز مستقر در شهر نیویورک تنظیم شده بود.

دادگاه فدرال، ادعاهای «جیمز» را مبنی بر نقض قانون کار توسط این شرکت مردود دانست. این ادعا با توجه به اقدامات تلافی‌جویانه‌ای تنظیم و تدوین شده بود که شرکت آمازون در مقابل ۲ نفر از کارمندان معترض شعبه سیاتل اتخاذ کرده بود. بر اساس گزارش‌ها، کارمندان یاد شده به شرایط کار در شرکت آمازون اعتراض داشتند.

بنا به اظهارات دادگاه، شکایت «جمیز» مبنی بر لزوم پیروی این شرکت از دستورالعمل‌های ایالتی در زمینه کووید-۱۹ معتبر نیست. چرا که پیش‌تر، این ایالت دستورات خود در این حوزه را لغو کرده و رعایت آن را الزام‌آور ندانسته بود.

جزئیات شکایت از آمازون

در فوریه ۲۰۲۱، جیمز دادخواستی را تنظیم کرد و طی آن، از عملکرد این خرده‌فروشی آنلاین و رعایت نکردن پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی در انبار سفارش‌گردانی JFK8 مستقر در Staten Island و همچنین، مرکز تحویل DBK1 واقع در Queens شکایت کرد. براساس این دادخواست، شرکت آمازون یکی از کارمندان خود به نام «کریستین اسمالز» (Christian Smalls) را به‌دلیل رهبری اعتراضات ماه مارس ۲۰۲۰ اخراج کرد و نقض قوانین قرنطینه این شرکت را عامل تصمیم‌گیری اخیر معرفی کرد.

پیش‌تر شرکت آمازون، کارمندان خود را با پرداخت حقوق به قرنطینه اجباری در منازل‌شان فرستاده بود. این در حالی است که یکی دیگر از کارکنان این شرکت به نام «دریک پالمر» (Derrick Palmer) برای شرکت در همین اعتراضات و نقض قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، اخطاریه کتبی دریافت کرده بود.

براساس نظر دادگاه استیناف، اعتراضات مذکور با ساختاری هماهنگ و محافظت‌شده و به‌منظور کمک و حمایت متقابل برگزار شده‌ بودند. قضات این پرونده معتقدند که صدور چنین حکمی می‌تواند به‌عنوان دخالت در سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌های هیئت ملی روابط کار (NLRB) به حساب آید. این هیئت همچنان در حال بررسی ادعاهای مشابهی است که برای دادخواهی از اقدامات تلافی‌جویانه شرکت‌ها در دوره همه‌گیری تنظیم شده‌اند.

از آن زمان، اسمالز و پالمر با کمک هم اتحادیه کارگری آمازون (ALU) را تشکیل دادند و اکثریت قریب به اتفاق کارمندان و کارگران انبار Staten Island به این اتحادیه پیوستند. این نخستین اتحادیه کارگری در تاریخ پیدایش شرکت مذکور بوده که درخواست‌های خود را مبنی بر لزوم افزایش دستمزد، بیش‌تر شدن مرخصی با حقوق، دریافت نرخ بهره‌وری منصفانه‌تر و مواردی از این قبیل مطرح کرده است.

آمازون، در میان عظیم‌ترین شرکت‌های خصوصی ایالات متحده آمریکا رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید، براساس بررسی‌های انجام شده، کارمندان و کارگران این شرکت به مراتب بیش‌تر از کارکنان سایر مجموعه‌های مشابه در معرض آسیب‌دیدگی‌های جدی ناشی از کار قرار دارند. همین امر موجب شده، شرکت آمازون در میان فعالان حوزه خرده‌فروشی آنلاین یا تجارت الکترونیک با نام «ماشین آسیب» شناخته شود. 

براساس بررسی‌های مرکز سازمان‌دهی استراتژیک آمریکا (Strategic Organizing Center) تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی، به ازا هر ۱۰۰ کارگر فعال در انبارهای آمازون ۶.۸ نفر دچار صدمات جدی شده و  ادعای خود را در این زمینه به ثبت رسانده‌اند. طبق آمارهای همین مرکز، این رقم در سایر صنایع معادل ۳.۳ آسیب جدی به ازا هر ۱۰۰ کارگر برآورد شده است.


منبع: hcamag

امتیاز بدهید!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share