نگاهی به گزارش سرمایه های انسانی کارگزاری آگاه در سال ۱۴۰۰

گزارش سرمایه های انسانی کارگزاری آکاه

انتشار گزارش‌های دوره‌ای از واحدهای مختلف برندها، اتفاق مبارکی است که در سال‌های اخیر در میان کسب‌وکای ایرانی رواج پیدا کرده. گزارش سرمایه های انسانی کارگزاری آگاه در سال ۱۴۰۰ که به تازگی منتشر شده، یکی از معدود گزارش‌های مرتبط به واحدهای منابع انسانی است که می‌تواند از بسیاری جهات، مفید و راهبرنده باشند.

در این گزارش ۶۵ صفحه‌ای، تجربه همکاری کارکنان این مجموعه از ابتدای فرایند مصاحبه تا خروج توصیف شده و به همراه آمار و جزئیات تفصیلی، سعی کرده تا تصویری واقعی و کامل از فرایندهای واحد منابع انسانی را ارائه کند.

در ادامه، نگاهی به بخش‌های مختلف این گزارش انداختیم و بخش‌هایی از آن‌را مرور کردیم. در انتها، لینک دریافت فایل کامل گزارش نیز آمده است.


تجربه‌ای به مثابه سفر

اولین نکته که در مرور گزارش سرمایه های انسانی آگاه به چشم می‌آید، نثر روان و شاعرانه‌ی آن است. در جای‌جای گزارش از استعاره‌ی «سفر» برای تشریح و تبیین بخش‌های مختلف فرایند منابع انسانی استفاده شده است.

مدل گالوب در طراحی تجربه همکاری – گزارش سرمایه های انسانی آگاه

آن‌طور که در گزارش آمده، تیم منابع انسانی آگاه مطالعات متنوعی برای طراحی مدل تجربه همکاری داشته و و الگوهای مختلف را بررسی کرده. در نهایت، با توجه به تطابق بیشتر مدل گالوپ با ساختار سازمانی آگاه، از آن برای طراحی سازوکار تجربه همکاری این سازمان استفاده شده است.


سرنشینان یک کشتی

آگاه همینک بیش از ۱۰۰۰ نفر همراه دارد که این مقدار نسبت به سال پیش ۱۱ درصد افزایش داشته است. در تصویر زیر می‌توان واحدهای مختلفی که پرسنل آگاه در آن مشغول‌اند را مشاهده کنید. متاسفانه در این گزارش، ترکیب و تعداد نفرات فعال در هرکدام از واحد نیامده است.

آگاه در گزارش سرمایه های انسانی خود، سیر رسیدن به این تعداد نیروی انسانی را طی ۱۸ سال در قالب تصویر زیر نمایش داده است.

آگاه برای جذب استعدادهای برتر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷ هزار رزومه را بررسی کرده، با دو هزار نفر مصاحبه استخدامی داشته و در نهایت ۲۷۰ نفر را جذب نموده است. متوسط زمان استخدام در آگاه بر اساس آمار ارائه شده در گزارش سرمایه های انسانی این مجموعه یک ماه است.

عملکرد واحد جذب و استخدام – گزارش سرمایه های انسانی کارگزاری آگاه

یکی از نکات جذاب در این بخش، اهدای کتاب به مصاحبه‌شوندگان است. به نظر می‌رسد این اقدام، توانسته نقش موثری در ایجاد تجربه‌ی خوشایند از حضور در فرایند استخدامی این سازمان فراهم آورد و میزان رضایت مصاحبه‌شوندگان را -فارغ از نتیجه- تا ۹۳ درصد افزایش دهد.


فرایند جامعه‌پذیری: آشنایی با حال و هوای سفر

در بخشی از گزارش سرمایه های انسانی آگاه به فرایند آنبوردینگ یا جامعه‌پذیری اشاره شده است. آگاه برای انطباق‌بخشی همکاران تازه‌ی خود با سازوکارها و فرهنگ سازمانی اش، فرایندی مشخص و سه‌ماهه را ترتیب داده که به شکل شماتیک می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

گزارش سرمایه های انسانی کارگزاری آگاه - فرایند آنبوردینگ
فرایند آنبوردینگ – گزارش سرمایه های انسانی آگاه

در ادامه‌ی این بخش از گزارش، فعالیت‌های مختلف آگاه برای جامعه‌پذیری همکاران توصیف شده است. برنامه‌های مختلف آموزشی مختلف و رویدادهای درون‌سازمانی از جمله‌ی این فعالیت‌ها هستند که با ذکر جزئیات در گزارش آمده است.


ارزش‌های پیشنهادی کارفرمایی

بخش مفصلی از گزارش به توضیح ارزش‌های پیشنهادی این برند و شیوه‌های تحقق و جاری‌سازی آن در سازمان پرداخته است. در تصویر زیر، مبانی ۵گانه‌ی ارزش‌های پیشنهادی این برند را مشاهده می‌کند.

ارزش‌های پیشنهادی کارفرمایی

در مسیر جاری‌سازی این ارزش‌ها، آگاه در سال گذشته کمپین‌ها و اقدام‌های متنوعی را اجرایی ساخته که هرکدام از آن‌ها همراه با دستاوردهای‌شان به تفصیل در گزارش توضیح داده شده است. همچنین در این بخش، گزارش از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی آگاه و شیوه‌ی درگیرسازی پرسنل با این اقدامات نیز آمده است.


وداع با همسفران

بخش انتهای گزارش سرمایه های انسانی آگاه به توصیف شرایط و روال خروج از سازمان اشاره دارد. سازمان‌ها، عموما درباره‌ی نرخ جابجایی و خروج پرسنل خود کمتر صحبت به میان می‌آورند و از این منظر، وجود این آمار در گزارش نویدبخش توسعه‌ی گفتگو دراین حوزه است.

بر اساس این گزارش، نرخ خروج همکاران در آگاه ۱۳ درصد است که بیش از ۵۰ درصد از ایشان، سابقه‌ی همکاری یک تا سه ساله با این مجموعه را داشته‌اند.

نرخ خروج همکاران - گزارش سرمایه های انسانی آگاه

دانلود گزارش

این گزارش حاصل تلاش یک تیم ۳۶ نفره است. انتشار گزارش‌های تخصصی در حوزه‌ی منابع انسانی، اتقاقی کم‌شمار اما پرثمر است که می‌تواند به بهبود فضای کسب‌وکار و ارتقای سطح دانش منابع انسانی در کشور بدل شود. کارگاه با افتخار، امیدوار است که بتواند گزارش‌های مشابه را بازنشر کند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مرتبط
Total
0
Share